Waarom?
Nu je een idee hebt van de prijzen, kunnen we dieper in gaan op de vraag ‘Wat kost een website?’. Hiervoor gaan terug naar de vraag ‘Waarom?’. ‘Waarom wil je een website?’. Deze vraag leidt als snel naar het doel van de website. Dit kan bijvoorbeeld zijn ‘Meer leads genereren’ of ‘Mijn product online verkopen’ of ‘Mijn product online presenteren’. Met deze informatie kunnen we al een richtprijs geven.
Wat heb je nodig?
Om een specifiekere prijs te bepalen bedenken we wat we nodig hebben om het doel te bereiken. Heb je genoeg aan een homepage waar je je product of dienst beschrijft of wil je dat bezoekers meer moeten kunnen doen op jouw website? Bijvoorbeeld het invullen van een formulier, het bekijken van video’s, het luisteren van muziek of het bestellen van een product? De prijs van een website wordt mede bepaald door het aantal uur wat er nodig is om bepaalde functionaliteit te realiseren.
Mensen en tijd
Hoe meer complexiteit een website bevat, hoe meer uren er nodig zijn om dit voor elkaar te krijgen. Bij grotere websites zijn zelfs ook meer mensen nodig die in teamverband de website bouwen. Je kunt je voorstellen dat een website die gebouwd wordt in teamverband een veel hogere prijs heeft dan een website die door één persoon gerealiseerd kan worden.